Introducere in IT - Cursuri IT pentru incepatori
-
Saptamana 1 - Intro in IT
Introducere in IT2 Lectii -
Saptamana 2 - Fundamentele CalculatoarelorFundamentele Calculatoarelor11 Lectii|1 Test de verificare
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Despre Calculatoare si Sistemele de calcul
-
Componentele Hardware ale unui Calculator
-
Arhitectura Calculatoarelor
-
Despre CPU - 32 vs 64 bits, Nuclee si Frecventa
-
Despre Memorii si Spatiile de stocare
-
Procesul de "Bootare" - Pornirea sistemului
-
Analiza componentelor hardware - Windows
-
Laptopul potrivit pentru tine in IT
-
Cum Sa Alegi Laptopul Potrivit Pentru Copilul Tau | Ramon Nastase @Metropola TV
-
Exercitii & Resurse recomandate
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Saptamana 3 - Sisteme de OperareFundamentele Sistemelor de Operare11 Lectii|1 Test de verificare
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Despre Sistemele de Operare
-
Tipuri de Sisteme de Operare
-
Procesele unui Program dintr-un OS
-
Sistemul de fisiere al unui OS
-
Users, Groups & Drepturi de acces pe un OS
-
Instalare Linux
-
Linux in practica
-
Joaca-te cu Linux fara sa-l instalezi
-
macOS in practica
-
Exercitii & Resurse recomandate
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Linia de Comanda din Linux6 Lectii
-
Saptamana 4 - Cloud, Servere & VirtualizareFundamentele tehnologiilor Cloud7 Lectii|1 Test de verificare
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Despre Cloud (Computing, Storage, Networking) #1
-
Despre Cloud & Aplicatii #2
-
Exemple de aplicatii Cloud #1 - SaaS - Productivitate (Google)
-
Alte exemple de aplicatii Cloud #2 - SaaS
-
Exemple de aplicatii Cloud #3 - PaaS / IaaS - GCP si Digital Ocean
-
Exercitii recomandate
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Fundamentele Serverelor si ale Virtualizarii8 Lectii|1 Test de verificare
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Despre Virtualizare
-
Virtualizare pe calculatorul local - Virtualbox (Windows)
-
Virtualizare pe calculatorul local - Virtualbox (Linux)
-
Despre Servere si modelul Client-Server
-
Crearea unui Server pe Windows - XAMPP
-
Server in Cloud (VPS) - Digital Ocean (Linux)
-
Exercitii recomandate
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Saptamana 5 - Retele de Calculatoare & InternetFundamentele Retelelor de Calculatoare si a Internetului11 Lectii|1 Test de verificare
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Despre Internet & Retele
-
Despre Retele - Tipuri de Retele, Echipamente
-
Despre Adresele IP si MAC
-
Cum comunica Calculatoarele in Internet
-
Despre Servicii de Retea si Porturi
-
Retelistica intr-un mod practic - Windows
-
Cum vezi traficul dintr-o retea LAN - Wireshark
-
[EXTRA] Configurare Router Wireless Digi prin GUI - Sesiune de Mentorat
-
[EXTRA] Configurarea Routerului Wireless TP-Link
-
Exercitii recomandate
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Saptamana 6 - Securitate CiberneticaPrincipii si bune practici de Securitate Cibernetica9 Lectii|1 Test de verificare
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Despre Securitatea Cibernetica
-
Tipuri de Atacuri Cibernetice
-
Securizarea dispozitivelor personale
-
EXTRA - Securizarea conexiunii la Internet cu un VPN
-
EXTRA - Securizarea in Internet a laptop-ului sau a PC-ului
-
EXTRA - Cum ramanem in siguranta pe Internet | Interviu @Metropola TV
-
Exercitii recomandate
-
TOT ce trebuie sa stii despre Securitatea Cibernetica
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Saptamana 7 - ProgramareFundamentele Programarii10 Lectii|1 Test de verificare
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Care este rolul Programarii
-
Limbajele de Programare (in functie de Aria din IT)
-
Instrumentele necesare pentru a Programa (in Python)
-
Introducere in Programare #1 - Primul program
-
Introducere in Programare #2 - Logica unui program
-
Introducere in Programare #3 - Reutilizarea codului
-
Introducere in Programare #4 - Eficienta programarii - Buclele for
-
EXTRA - In cat timp poti invata Programare?
-
Exercitii recomandate
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Saptamana 8 - Programare WebFundamentele Programarii Web10 Lectii|1 Test de verificare
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Cum functioneaza un Site in Internet
-
Scopul unui site - Informare/Educare, Prezentare, Vanzare
-
Componentele care compun o aplicatie Web / Mobile
-
Despre HTTP si mecanismul de functionare
-
Instrumentele de baza in Programarea Web
-
Despre HTML & Exemple
-
Despre CSS & Exemple
-
Concluzii & Next steps
-
Exercitii recomandate
-
Ce vom studia in acest capitol?
-
Saptamana 9 - Rezolvarea problemelorProblem Solving & Troubleshooting6 Lectii|1 Test de verificare
-
SAPTAMANA 10 - Proiect - Crearea propriului siteCrearea site-ului cu WordPress4 Lectii|1 Test de verificare
-
Proiect - Site-ul tau in WordPress
-
Saptamana 11 - IT-ul in lumea realaIT-ul in lumea reala6 Lectii
Teste de verificare
Participanții 1924
-
02cristian-damiangmail-com
-
19tomacatalin93gmail-com
-
Adrian
-
a-andreea913gmail-com
-
a-lupoaeyahoo-com
Procesul de “Bootare” – Pornirea sistemului
Procesul de Bootare: Pornirea Sistemului
In momentul in care pornim calculatorul, se foloseste o memorie care se numeste ROM, care contine bucatele de cod care pot sa execute BIOS(varianta mai veche) sau UEFI(varianta mai noua, programe care ruleaza la inceput inainte sa ruleze un Sistem de Operare). Iar inainte sa se execute aceste lucruri exista POST ( un sunet de bootare care verifica acele componente hardware). Odata ce se incarca acest BIOS/UEFI, poti sa alegi sa intri pentru a face anumite modificari, configurari. Si se trece la procesul care stabileste de pe ce dispozitiv iei informatiile de pe bootare( HDD,SSD, retea).
Odata ce s-a ales dispozitivul, se incarca acel Bootloader, care specifica ce sistem de operare avem la dispozitie si pune utilizatorul sa aleaga.
Fiecare sistem de operare are un Bootloader, pe partea de Linux sunt foarte cunoscute GRUP/LILO, iar apoi iti alegi sistemul de operare dorit.
Acum insa, cu ajutorul masinii virtuale, iti poti alege dintr-un Sistem de operare pe ce Sistem de operare vrei sa lucrezi in cadrul masinii virtuale, fara sa trebuiasca sa repornesti sistemul.
Apoi, avem partea de OS STARTUP:
- trebuie pornita partea de KERNEL ( nucleul sistemului de operare care faciliteaza interactiunea dintre hardware si software)
- drivere: ajuta la comunicarea cu componentele hardware si componentele periferice, exterioare.
Driverul este un soft dedicat pentru acea componenta hardware care va face sistemul de operare sa comunice cu el. Practic, este o interfata, o punte intre fizicul hardware si o logica software. Dupa ce Kernel este pornit, driverele sunt pornite, urmeaza sa porneasca anumite procese: procesul in care avem interfata grafica, procese de securitate, procese de gestionare a aplicatiilor, etc.
Dupa procesul de bootare, apare componenta aceasta a KERNEL gestioneaza si comunica cu resursele hardware. Dupa care apar LOW LEVEL UTILITES( biblioteci, instructiuni, programe ce dau viata interactiunii dintre hardware si software si componentelor care urmeaza la urmatoara etapa: interactiunea cu terminalul(SHELL) si aplicatiile. Iar odata ce acestea sunt pornite, functioneaza, utilizatorul poate sa vina sa se joace cu ele, le poate gestiona, poate sa dezvolte, sa administreze, etc.
Cuvinte cheie:
- Firmware
- ROM (Read Only Memory)
- BIOS (Basic Input/Output System), UEFI (Unified Extensible Firmware Interface)
- POST (Power-on Self Test)
- Dual-boot
- Bootloader
- GRUB
- LILO
- Kernel
- Driver

Răspunsuri